Krize: je, není?

20.11.2016
Rostoucí organismus vznikající pod křídly sdružení Prach a Pot, který tvoří studenti Fakulty umění Ostravské Univerzit, připravil akci nazvanou Krize. Jeho pořadatelé oslovili řadu osobností, aby se na dané téma vyjádřily.

Krize: Je, není? Foto: Anna Stepanova

CO JE TO KRIZE?

Následující texty pochází od lidí různého zaměření. Autoři byli omezeni časem a rozsahem textu. Jasně, stručně, rychle vyplozené texty jsme publikovali ve 40 kusovém nákladu za podpory Fakulty umění OU, za což jsme vděční. Také velmi děkujeme všem autorům a doufáme, že organismus poroste dál. Formát sborníku je otevřený dalším příspěvkům.

foto: Anna Stepanova

 

Marek P., PLATO Ostrava

"Krize je termín, který je v debatě o společnosti a člověku průběžně přítomný od poloviny   19. století. V krizi jsme podle toho vlastně nepřetržitě. Uvažujeme-li dialekticky, faktickou krizí by v téhle situaci možná byla nějaká katarze. To bychom se nestačili divit. Anebo že bychom zaměňovali krize za katarze a naopak? Nejsou tedy krize jenom výmluvou? Je možné, že krize střídá krizi, aniž by následovala katastrofa a z ní vyplývající katarze? Nejsou krize, které přeskakují z jedné oblasti života do druhé, jenom oddalováním nevyhnutelné katastrofy? Anebo krize nikdy nebyla a my žijeme ve světě, který stojí na místě a my se ho přemýšlením o krizi pokoušíme rozhýbat?"

 

Dalibor M., Vítrholc

"Největší dar je prožít život jako ve snu. Kdo spí, nejen že nezlobí, ale ve snu nekoná ani zlo, ani dobro, čas plyne bez emocí a příroda má o starost méně: zbavila se člověka. Kdo spí ve bdělém stavu, levituje při plném vědomí právě v těch místech, kde ničemu a nikomu  nezavazí. Jeho vůle - ať už poháněná jakoukoliv energií, nemá na nic vliv...

Masa, kterou zmítá nákupní horečka, touha vlastnit a mít vše, co zavírá cestu k těm druhým, není nebezpečná. Dobro i zlo, prostě každou změnu v dějinách i v okamžicích každého zraněného a potopeného člověka vždy způsobila hrstka těch nejaktivnějších....

Proto jsou na světě nejdůležitější ostrůvky svobody, okamžiky či spíše záblesky srozumění. Být až po uši ve sračkách v současném světě je pochopitelné. Karma sice nebyla smazána že světa, ale tíha zla a prázdnoty a nesmyslnosti tak nabobtnala, že si jen málokdo dokáže přiznat, že tráví život zbytečnostmi v čele s kariérou, majetkem, mamonem moci a neotřesitelnosti.

Život bez bolesti jako ztráta smyslů, život bez zkušenosti krize je jako scénář televizní novely. Touha po pravdě je hra s ohněm, cesta poznání je samota a opravdovost spočívá v osobitosti a nezařaditelnosti.

Nejlépe je prožít život jako ve snu, nad nímž rozum nemá žádnou váhu...“

 

Agáta, sociální aktivistka

"Za poslední dva roky jsem byla svědkem či přímým aktérem mnoha krizí. Osobních, profesních a po sléze i společenských. Pro mě samotnou to bylo a stále je období nesmírně složité, nestálé a bolestivé. Krizi však vnímám jako věc nezbytnou. V krizi je naděje. Krize je nositelkou změny. Není totiž dlouhodobě udržitelná. Krize je taky plná nejistoty, zda změna povede ke zlepšení či naopak ke zhoršení situace. Právě v době krize ale máme šanci hýbat světem. Doufám, že na konci té mojí krize na mě čeká mé lepší já. Ale jisté riziko tu je. Víc si právě teď o krizi říct netroufám. Ani o té osobní, ani o té profesní a už vůbec ne o některé z krizí společenských. Jsem v procesu a konec je zatím v nedohlednu. Teď mám jen spoustu otázek. A zvláštní podezření, že si tu krizi místy vlastně užívám."

 

pohled do instalace - Erika Mészárosová + K.K., Andrea Uváčiková, foto: Anna Stepanova

 

Bořek M., básník a manažer

"Poučení z krize.

Proč se to sakra stává mně ?

Jsou lidé, kterých se moje krize dotkla a jak ?

Dají se tyto škody nějak napravit ?

Čím mě krize obohatila ?

Jak se zbavit cejchu ?

Krize = osvobození.

Krize osobnosti = znovuzrození.

Světová krize = revoluce.

Ekologická krize = průser.

Krizové myšlení = vývoj.

Krize krize = ztráta sebereflexe.

Uprchlická krize = brekot bohatých."

 

Karel Š., básník a novinář

"Krizi je třeba odhalit a pojmenovat

Dbáme, abychom nemluvili o krizi ukvapeně

S krizí pracujeme střídmě a rozvážně

Krize není jeden problém

Ani soustava na sebe navazujících problémů nemusí být krizí

Krize v určitém oboru nemusí být krizí daného oboru

Krizí lásky vzniká svoboda

Politická krize je tak běžná, že nemůže být krizí

Ekonomická krize přichází jednou za deset let a je vždy překvapující

Bouřka nemusí být projevem krize klimatu, ale je jím

Krize středního věku nemá s věkem nic společného

Krize mužství a krize ženství nesouvisejí s pohlavím

Krize míru je válka, krize války neznamená mír

Definice krize může dospět ke krizi definování

Krize kritiky prospívá umění

Krize rodiny je vážný a desetiletí se táhnoucí problém

ale dětem chybí hlavně pohyb na čerstvém vzduchu"

 

Lenka K., umělkyně

"Co když nezavolá, nenapíše, nepřijede, nevrátí se? Jsem snad hloupá, ošklivá, nudná, stará, emancipovaná? Mám raději dělat víc umění, vydělávat víc peněz, začít meditovat, těšit se na vnoučata?"

 

Peter K., umělec, Slovensko

"Prvá otázka : Podľa niektorých vedcov sa dá kríza tejto planéty vyriešiť osídlovaním iných vesmírnych objektov, bude nutné pri začatí života napríklad na Marse umenie?

Druhá otázka : Ak sme už teoreticky obyvatelia Marsu, zrejme viacerí poznáte cigarety značky Mars. Je možné považovať súčasnú, takmer celoplanetárnu diskriminačnú kampaň proti fajčiarom za tragédiu a krízu 21. storočia?

Kriminalizovať používanie marihuany už zrejme ťažko nazvať krízou, skôr ide o politicko-mafiánsku tragickú absurditu. Podľa akej planéty by ste pomenovali cigarety z marihuany?"

 

foto: Anna Stepanova

 

Petr L., umělec a pedagog 

"Kamasutra razí inťoušovo zázemí, evidentně!

Kolem režimu i za Erbenem.

Krakatit/rampouch – inertní zeměměřičovo ego.

Karle! Rize intelektuálně zemřeš empaticky.

Katapultuj Růženčinu i Zuzančinu Elišku.

Krab zezelená i zrůžovatí elektřinu.

Kapitula recykluje imánovo zapomenuté embrio.

Kolečko renovuje iracionální zapuchlá esa.

Který rosomák iniciuje zmrdovu evu?

Kaká rys, ibis zírá. Eeeeeech…

Kolemjdoucího repasovaného idiota zaručeně evokuješ.

Kroužíš ráno i za erekce.

Kouřením revitalizuješ Ivošovy zaschlé elektrody.

K Ružomberku ikonu, zasadíš estragon.

Kateřina rouhá identicky zpupnou emancipaci.

Kam rusové indoktrinují zapáchající ejakulát?

Klíč rezaví Iloniny zapomenuté elektrárny.

Kornatějící rukou inhalovala zasmrádlé eunuchy.

Katolík Rambo – imbecilní zítřejší epileptik.

Kurevský rytmus, iba za Eržikou.

Kam rveš idiotovy zčernalé emoce?

Kamil ráno Indii zostudil enormně.

Kakající roura istotne zahne Egertovi.

Kalhous, Rameses, Ištara, Zeus, Ezechiel……………………………………………………………….

……………………………………

……………………………………

……………………………………

……………………………………

……………………………………"

 

Tomáš K., historik umění a pedagog

"Hele moje krize je, že řeším asi deset věcí současně, už je to pomalu na mozkovej štěp. Nejsem ten typ, který vysype nějaký moudro z rukávu na počkání, takže raději nic. Čim dál víc se ale identifikuju s tvrzením, že dnešní doba preferuje naléhavost nad důležitostí. A odtud nejspíš pramení i řada (mých) osobních současných krizí."

 

Zdeňka P., studentka umění

"Je krize?

Mám krizi?

Jsem krizová?"

 

Ján J., umělec, Slovensko

"Hlboká duševná? Partnerská? Ekonomická? Utečenecká? Plynová? Morálna?

Hádam neexistuje oblasť, ktorá by neutrpela krízu. Kríza sa môže javiť ale aj ako pozitívny okamih, ktorý nám naznačuje nesprávnosť fungovania veci. Situácia, ktorá nás núti uvažovať a zaktivizovať chyby, či nedostatky.

Najväčšiu krízu vidím generálne v ľudskom úpadku spirituality, v nerovnováhe a roztrieštenosti osobnosti, ktorú výrazne nahradili prízemné zábavky a hon po vylepšení človeka- koncept transhumanizmu. K čomu smerujeme? Technické vylepšenie človeka bez intuície, citu a srdca?"

 

pohled do instalace - Excalibur Jiřího Surůvky, v pozadí obraz Ivo Sumce, foto: Anna Stepanova

 

Paul M., umělec, Německo

Do we need crises ?

Does crisis make us more conscience about the human live ?

What is nature of crisis ?

What is before a crisis and what is after ?

 

Akshaya K., studentka, Indie

"We have been a ‘modern state’ for about six decades now

Free and independent

But are we really?

Back in the day we ridiculed the brahmo samaj and the arya samaj

We ridiculed Gandhi for caste reforms.

What has changed though since the 19th century or so?

Even today the politicians rather push for political or economic reforms

Social reforms is a bad and dirty world

None of us want to get sucked into that
especially if we want to win

 

We live in a place where rape is referred to as ‘izzat lootna’

No my sir, you have not stolen my honor by raping me

You have tarnished YOUR dignity and honor by committing the crime

And no my love it is not eve-teasing

IT IS Harassment

You cannot continue to escape under the pretense of ‘boys will be boys’

You cannot continue to escape your crime by the candy floss word- eve-teasing
 

But now we have a new conundrum

We worry about the image of the country in international media

We worry about how we might seem unsafe to foreigners

We worry about tourism.
We don’t think about how great it is that the silence is broken

We don’t applaud these women for coming out with the courage to complain

Courage to deal with the patriarchy of the cops

Courage to deal with the hypocrisy of society 

The society that shall jeer and pass remarks on their character now that they are ‘broken’

NO

All we worry about is how we might seem to the outsiders
Somehow the finger being pointed has left the crime and assault

And has pointed itself on honor yet again

Honor of a nation this time around

 

We question the characters of the women on the street at 10pm

We question their character for we do not understand

We don’t understand why these girls are out with slogans and signs that read ‘pinjra tod’*

We do not understand why these young college girls want to claim the public space that their male contemporaries have complete rights over

We want curfews; we rather put the women back in their dorm rooms at 9pm

Delhi is not a safe place you see, so we shall lock our women indoors

And not raise a single question against the drunken group of boys loitering out till dawn

 

Its toxic I tell you

This social crisis

The longer we ignore its existence

The stronger it will get.


*pinjra tod- this is a term in Hindi and it translates into ‘break the cage’
It has been the most recent example of a social revolution (august and sept 2016) wherein women from Delhi university took to the streets in large groups to reclaim their rights to a public space and to fight the unfair curfew imposed by the college dorms.
Of course it was not received well and some of these women were even harassed as the men said “you are out this late you must be easy” (10pm mind you) but they managed to stand their ground and fought them off

As unpleasant as some aspects of this fight might be, it’s great to see a change. It’s great to hear the non-booming un-gruff voices of the oppressed for once.  "

Zdroj: http://lukaskleberc.wixsite.com/krize


Autor: Krista Kašpar

Ukázat další blog tohoto autora
  • Líbil se Vám tento článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů.
  • Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

    Partneři portálu: